UKK instituutin päivitetyt liikuntasuositukset

Liikkumisessa tärkeintä on mielekkyys
– liikkuminen saa ja pitää olla kivaa

UKK instituutti on julkaissut uudet aikuisen liikuntasuositukset 18-64-vuotiaille. Piirakasta muuttui kakunpala, joka kertoo terveyden kannalta riittävän viikottaisen liikkumisen määrän ja antaa vinkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa.

Suomalaiset kärsivät unen puutteesta

Ilokseni sain huomata että myös uni on otettu kakunpalassa huomioon, sillä suomalaiset kärsivät unen puutteesta eli liian lyhyistä yöunista tai unen laatu on huonoa esimerkiksi stressin vuoksi. Riittävä unen määrä on valmennuksissa yksi suosituimmista puheenaiheista ja terveyden kannalta varsin painava asia, mikä tarvitsisi muutosta. Pikkulapsiarki, työ ja Netflix pitää meidät hereillä.

Heti seuraavaksi sitä tuli tarkistettua, että meneekö oma liikkumiseni kakunpalaan? Nopealla silmäilyllä ja miettimisellä saan viikottaisen kakunpalani täyteen kaiken muun osalta paitsi unen. Voin siis tunnustaa että uni on myös oma henkilökohtainen haastealueeni. Tämä on ollut tiedossa jo aiemmin, jonka vuoksi nyt oma tavoitteeni on panostaa riittävään unenmäärään.

Tee oma realistinen tavoite liikkumiseen

Liikuntakakunpalaa silmäillessä tulee mieleen monta keskustelua asiakkaiden kanssa siitä, miten lääkäri on sanonut että vastaava UKK instituutin liikkumisen määrä on se, mikä terveyden kannalta pitää toteutua kyseisellä henkilöllä. Olen UKK instituutin tutkimuksen puolella, onhan taustalla vahva tieteellinen näyttö ja tutkimus. Tiedän myös omasta kokemuksesta, että mikäli en liiku (yllä olevaa määrää) olo on ”tunkkainen”, vetämätön ja kaiken kaikkiaan huono. Monet kohtaamani asiakkaat ovat kuitenkin lannistuneet siitä, että tavoite on aivan liian korkealla. Yksittäistä liikuntakertaa ei ole koettu riittäväksi joko lääkärin, muun terveydenalan ammattilaisen puolesta tai asiakkaiden omasta mielestä, joten he ovat jättäneet liikkumatta kokonaan. Varsin harmillista on siis kuulla, miten hyväksi tarkoitettu suositus on kääntynyt itseään vastaan.

Kannattaakin muistaa että päätavoite voi olla liikuntasuositukset ja matkalla kohti päätavoitetta tehdä välitavoitteita suhteutettuna omaan elämään. Jokainen liikuntakerta on terveyden kannalta hyvä ja eteenpäin. Jokaisen arki on erilaista ja liikuntakakunpalan mahdollistaminen toteutuu eri tavalla eri elämäntilanteissa.

 Tavoitteenasetteluun armollisuutta ja lempeää vaatimista itseään kohtaan.

Tehtävä:

Lähde miettimään minkä verran liikut nyt?

Mikäli terveyden kannalta olisi suotavaa aktiivisuustasoa nostaa:

Mikä olisi sinulle realistinen määrä nostaa liikkumisen määrää? 

Mikä olisi sinulle mielekästä liikkumista? / Mikä voisi olla sinun lajisi?

Personal training_dreamcoaching

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *