5 vinkkiä lisätä omia voimavaroja ja kuinka selättää yleisin virhe tavoitteen asettelussa

Personal Trainer

5 vinkkiä lisätä omia voimavaroja

Enemmän voimavaroja tarkoittaa:

  • Enemmän energiaa ja iloa töissä
  • Läsnäoloa parisuhteessa ja perheen parissa
  • Parempia tuloksia opinnoissa ja harrastuksissa
  • Tyytyväisyyttä itseensä ja omaan elämään

5 vinkkiä lisäämään omia voimavaroja:

  • Panosta uneen
  • Juo & syö säännöllisesti Hedelmä-, Vihannes- ja Marja -puolta suosien
  • Ulkoile ja liiku
  • Näe ystäviä ja perhettä
  • Ota omaa aikaa

Kuinka selättää yleisin virhe tavoitteen asettelussa

Yleisimmät vinkit lisätä voimavaroja – Tiedetään! Niinpä, mutta noudatatko näitä niin että voit nostaa kädet pystyyn sanoen, että energiatasosi ei voisi olla parempi, heräät joka aamu virkeänä ja teet 100% kaiken ylläolevien viiden vinkin eteen? Mikäli näin on, niin onnittelen hienosta onnistumisesta ja mahtavasta elämänhallinnasta!

Mikäli taas tunnistat yhden tai useamman kohdan vaativan hiomista: Mieti mitä haluaisit lähteä tuunaamaan ensimmäisenä. Mitä pystyisit helpoiten lähteä muuttamaan matalalla kynnyksellä tai minkä osa-alueen muuttaminen toisi mahdollisesti helpotusta myös muilla elämän osa-alueilla?

Personal trainerina jo lähes kymmenen vuotta työskennelleenä, olen havainnut yhdeksi isoimmaksi haasteeksi ihmisten onnistumisessa tavoitteissaan sen, että yritetään haukata liian iso kakun pala (mikä tavoite ikinä onkaan) ja homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa, koska tavoite oli jo lähtökohtaisesti aivan liian korkealla lähtötilanteeseen nähden. Motivaatio lopahtaa, kun omia hienoja pieniä askelia ja etenemistä ei nähdä, vaan lähdetään miettimään mustavalkoisesti: ”Pitäisi olla jo tavoitteessa – epäonnistuin – kaikki on turhaa – lopetan koko homman”. Tämä kyseinen tavoitteen elinkaari nähdään valitettavasti enemmän sääntönä kuin poikkeuksena mm. surullisen kuuluisien uuden vuoden lupausten kanssa. Helmikuun lopussa tavoite on jo haudattu mahdottomana. Ei hätää! Tietäen ja tiedostaen tämän kuopan mihin iso osa meistä säännöllisesti tai satunnaisesti kompastuu, voimme kuitenkin jatkossa toimia toisin.

Unelmia, haaveita ja isoja tavoitteita saa ehdottomasti olla! Kannustankin valmentajana ja personal trainerina siihen, että kun meillä on vain yksi elämä, toteutetaan ja tavoitellaan oikeasti niitä asioita, mistä unelmoidaan. Uskon että lähes kaikki on mahdollista, kunhan ollaan valmiita hieman panostamaan tai tekemään töitä haluamansa asian eteen. Unelma tai iso tavoite tarvitsee kuitenkin ensin pilkkoa osiin, jotta on realistista ajatella pääsevänsä tavoitteeseen. Sitten matka voi alkaa. Mieti siis:

  • Mikä on sinun tavoite / unelma / elämän osa-alue mihin haluat panostaa? Voit esimerkiksi valita yllä olevasta listasta yhden osa-alueen.
  • Pilko oma tavoite välitavoitteiksi. Mikä voisi olla sinun ensimmäinen välitavoite?
  • Mitä teet konkreettisesti?
  • Mihin mennessä?

Esimerkiksi: Haasteena epäsäännöllinen syöminen

Sinun tulee syötyä epäsäännöllisesti ja tämän vuoksi tunnet olosi väsyneeksi. Olet väsynyt vuorotellen joko sen takia että energiaa ei ole tai olet ruokakoomassa hillittömän ruoka-annoksen jälkeen. Montako kertaa päivässä syöt? Tasaisesti energiaa tulee neljällä-viidellä ruokailukerralla päivässä ja suurimmalla osalla ihmistä tämä aterioiden määrä pitää herkkuhimot loitolla, verensokeri pysyy tasaisena ja jaksaminen pysyy pitkin päivää hyvänä. Mikäli syöt tällä hetkellä kolme ateriaa päivässä: Aamupala, lounas ja päivällinen – pyri lisäämään mukaan yksi pienempi ateria eli tässä tapauksessa välipala mukaan päivän ruokapalettiin. Tämä voi olla seuraavan kuukauden tavoite – jouluun asti. Jouluun mennessä olet saanut pidettyä neljä ruokakertaa, mahtavaa! Tammikuulle tavoite voi olla lisätä ruokailukerrat viiteen eli se iltapalakin mukaan kuvioon. Yksi askel kerrallaan tulee pysyviä muutoksia. Muista palkita itsesi, kun olet päässyt tavoitteeseen. Olet sen ansainnut 😉

Tsemppiä tekemiseen!

Terkuin Leena

Hyvinvointia

- A little progress each day adds up to big results -

Personal training_dreamcoaching

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *